Marie Krøyer i Villa Akleja

– EN BALLAD I DUR OCH MOLL –  OM ETT  KONSTNÄRSKAP SOM HITTADES PÅ EN VIND

Två kvinnor i vita klänningar, tätt intill varandra, söker de sig fram i strandlinjen i sakta mak. Två väninnor, bägge konstnärer i skuggan av sina mer berömda män under ett förtroligt samtal. I strandlinjen går Anna Ancher, självständig och stark i sin tro på den egna förmågan medan Marie Krøyer som går närmast landremsan, mest sågs som ett kuttersmycke med konstnärliga förtecken.  Starkt självkritisk falnade till synes hennes målargärning. Vi känner alla igen de promenerande damerna som en av det förra sekelskiftets mest ikoniska representanter i bildkonsten där motivet är Peder Severin Krøyers välkända målning från Skagens Sönderstrand, 1893. Bilden kan ses som inkarnationen av det nordiska ljuset som stöptes ur en vision av realism och outtalad mystik. Allt paketerat i en nordlig hörna på en landtunga som omfamnades av två korsande hav. Hon ansågs vara Köpenhamns vackraste kvinna som gift sig till ära och berömmelse i skuggan av Skandinaviens mest lysande konstnär. Kärlekens outgrundliga stigar för henne sedan till Tällberg i en livslång exil som Hugo Alfvéns musa och tillkommande. Med sig bar hon ett slitet konvolut av kartong dekorerat i tidens Arts & Crafts mönster.

Mellan pärmarna förvarade Marie sin konstnärliga produktion av oljemålningar och studier.

Med bara ett dussintal målningar kvarlämnade i Danmark misstogs dessa för att vara hennes hela kända produktion varför hon länge sågs över axeln av danska konsthistoriker. 

För knappt tjugo år sedan återfanns Marie Krøyers  konvolut på en vind i en fastighet i Dalarna. Där hade den legat i mer än fyrtio år, innesluten och konserverad av en ofattbar törnrosasömn. Tonni Arnold, Maries danska biograf och konstvetare, förändrade plötsligt över en natt den danska konsthistorien.

Konvolutet innehöll närmare sextio okända arbeten av Marie Krøyer i olika tekniker. I Danmark spreds nu febern att visa dess ´omålade´bilder.

Tavlorna redovisade ett konstnärskap som utspelat sig under 1880-talet och tio år framåt och som innefattade en tidsresa som sträckte sig från Paris, Italien till Skagens stränder. Skagens museum , Øregaards museum, Göteborgs konstmuseum, Leksands museum m.fl. visade plötsligt under några år kring Millenieskiftet vidden av detta förlorade konstnärskap som var av högsta kvalitet. Böcker skrevs och balladen om Marie Krøyer / Alfvén blev till en film. Här avtäcktes med ens ett konstnärskap som visade sig vara modernt före Wilhelm Hammershøi.

Till JAG Ackesamlingen i Villa Akleja i Vaxholm har nu Claes Moser införlivat innehållet i detta konvolut. Världens mest omfattande samling av Marie Krøyer  finns nu i Villa Akleja, i Eva Topelius – Ackes gula skrivrum. En historia som i sin osannolikhet går igen i Ackes skrivna devis i Villa Akleja att huset gränsar i söder till samhället och i norr till sagan.

Flicka i helfigur 29.6.1885, oljemålning

Landskap  från Gederod, 1885, oljemålning

Pojke med röda öron, daterad juli 1885, oljemålning

Modell, pastellkritor,1885

Landskap från Borglum med rödkalkad gård,1887, oljemålning

Konvolutet som innehöll målningarna på vinden

Rosa ros, daterad 21.4. 1890, oljemålning, signerad med initialer

Naken kvinna, pastellkritor, c.1885