Konstsamlingen
Samlingen har byggts upp under en period av mer än 40-år efter ett fritt botaniserande i konstens irrgångar. Att samla konst av J.A.G Acke innebär aldrig att man når till vägs ände. Dagar blir till veckor, månader och år. Det finns alltid nya trådar att dra i, och ribban höjs hela tiden. Kanske besinnades jag av att en dag kom samlingen att hitta sitt naturliga hem. Villa Akleja det mest omöjliga i projektet införlivades mer eller mindre av en slump år 2014. Plötsligt kläddes väggarna i detta fantastiska sagoomspunna hus av Ackes tavlor som i de flesta fall målats inom dessa väggar, och hur skulle det kunna leda till en fortsättning…
Nu formades tanken på att öppna upp Villa Akleja för grupper och tillfälliga boenden i en atmosfär av kreativitet. I Finland är privatmuseer vanliga, men inte här i Sverige. Sanna Evers, min organisatoriska äkta hälft, myntade idén om att ”Här kan vi verka och leva”. Du har en historia att berätta som är unik. Att framledes förmedla Ackes historia i Akleja blir nog framtidens samlande.
Sonen Fausto som pirat
Fostersonen Fausto anländer som adopterad till Villa Akleja från Rom 1903. Fausto blir ett mycket älskat barn, och med honom som modell blir Acke rorsman för ett stort antal friska målningar i skärgårdsmiljö eller som här i sin randiga piratmundering, målad i ateljén på Akleja. Motivet finns också som etsning från mitten av 1910-talet då Acke stundtals återskapar några av sina favoritmotiv från tidigare år.
Tillfällighetsteckningar
En väsentlig del av Ackes produktion tillkommer som snabba impulsnotationer inför högtidsdagar inom familjen, julkort eller gratulationsyttringar. Teckningarna är elegant och snabbt utförda och oftast kompletterade med en rimmad vers. Genom att akvarellera den rena teckningsytan skapades ett tempofyllt scenario i bilderna av närmast improvisatorisk karaktär.
Raffaello Gambogi
Skymning 1906
Östrasalt
Tre stycken atleter nakna som Gud skapade dem, och utlämnade till naturens nycker, där längst ute i havslandskapet, var och en med ett eget ansvar för sina beslut där väderprognosen är utformad ur en basal erfarenhet ärvd av tidigare generationers livserfarenheter.
Ackes kanske mest älskade målning Östrasalt (Originalversionen) 1906, är det viktigaste uttrycket i svensk konsthistoria för den konstriktning vi kallar Vitalism ( en andra version finns i Göteborgs konstmuseum) . En riktning som kom under 1900-talets första år där människans roll i förhållningssättet till vår jord utgjorde grogrunden.Vår respekt och vårt förhållningssätt gentemot det livsrum vi kallar naturen krävde ett aktivare mänskligt engagemang. Den överciviliserade människan måste behandla jordens begränsade resurser med vördnad och vi borde hantera vårt leverne i symbios med den jord vi ärvde och som vi ska förvalta åt kommande generationer.
Eja Topelius. Studie till målning i Musée d’Orsay
I syrentider, Naddö 1911
En tärna bland tärnor
Stormsegling
Närheten till den öppna fria horisonten ute till havs var kanske det mest fundamentala i Ackes liv. Lekfullt sommarhav och kryssande vågor gav ett ständigt återkommande eko av den sprudlande frihetssyn som omgav Ackes positivism . Han har med rätta jämförts med luftanden Ariel i ett känt eftermäle av Karl Asplund då hans minnesord tecknades. Acke ritade själv sin yawl, Maju Marina som närmast blev ytterligare en familjemedlem under många år. Sommartid seglade man, och Vaxholm övergavs, Acke tyckte mest att staden var en “spenatkarott” med alldeles för många turister. Senare införskaffades Torsvi , en fantastisk kustremsa på Torö utanför Nynäshamn som sommarviste.
Skogstemplet
Skogstemplet med sina jugendslingor och sin annorlunda miljöuppbyggnad drabbar det svenska konstlivet som en stormvind när den presenteras år 1900. Acke själv betraktar på avstånd roat den svenska kulturelitens försök att förklara verkets innebörd. Verner von Heidenstam skriver en sentens för den skurna ramen som än i dag förbryllar betraktaren. Mossa gömmer människohjärtat skaper evinnerligt. Målningen utförs i stort format i en version som förvärvades av Ernest Thiel för Thielska galleriets räkning, medan denna version utförs för tidningen Julstämnings samtida årsnummer och skänktes av Acke till kollegan Eugène Jansson.
Den erotiska undertonen ger också krydda till förhållningssättet inför bilden.
De dolda gestalterna i det till synes livlösa grottandskapet befinner sig i en vägkorsning mellan symbolik och fantasi inspirerad av både Heidenstam och Strindberg.